Je kyselina Omega 3 tak prospěšná pro lidské tělo?

Proč jsou esenciální kyseliny Omega 3 tolik důležité?

Esenciální mastné kyseliny Omega 3 (označované také jako polynenasycené mastné kyseliny či PUFA Omega-3) jsou nezbytné pro správné fungování našeho těla. Savci si je neumí sami vytvořit a tak je nutné dodávat je z vnějších zdrojů.

Mezi nejdůležitější složky patří DHA (kyselina dokosahexaenová), EPA (kyselina eikosapentaenová) a ALA (kyselina alfa-linolenová). Pouze z této kyseliny ALA si do jisté míry dokáže tělo syntetizovat DHA a APA. Jejím zdrojem je zejména řepkový, slunečnicový či lněný olej a dýňová či slunečnicová semínka.

Mezi nejdůležitější účinky DHA a EPA patří:

  • Udržují normální stav zraku a činnosti mozku.

  • Přispívají k udržení normálního tlaku a cholesterolu.

  • Působí proti zánětlivým onemocněním.

  • Zvyšují obranyschopnost organismu a působí proti vzniku alergií.

Z čeho získat Omega 3?

Hlavním zdrojem esenciálních mastných kyselin Omega 3 je zejména rybí tuk, který získáme z tučnějších ryb jako jsou makrela, losos, sardinky či pstruh. Rybí tuk obsahuje také potřebné vitamíny, jako A a D. Omega 3 se dále nachází také v rostlinné potravě - např. v lněných či konopných semínkách a oleji, chia semínkách, vlašských ořeších, řepce, sóji a jejich olejích atd.

Existuje také spousta výživových doplňků s těmito kyselinami, ale jejich efekt není příliš průkazný. Určitě uděláte lépe, pokud se budete spoléhat spíše na přirozené zdroje.

Další pozitivní účinky Omega 3

Omega 3 patří mezi silné přírodní inhibitory enzymu cyklooxygenázy 2 (COX 2), což je látka, která spouští produkci prostaglandinů, které způsobují záněty a bolest. Výhodou užívání Omega 3 je, že nepůsobí negativně na žaludek. Jejich užívání je důležité zejména pro lidi trpící revmatoidní artritidou či depresemi. U depresí lze u žen snížit jejich riziko až o 25%.

Mají také příznivý vliv na zpomalení úbytku paměti a kognitivních funkcí ve vyšším věku. Vysoká hladina Omega 3 dokáže u starších osob výrazně redukovat malé mozkové infarkty, a to až o 40%. Dále snižuje riziko stařecké demence a mozkové mrtvice, omezuje nežádoucí účinky na zdraví při kouření, pomáhá při obezitě, zlepšuje imunitu a je ideální pro sportovce. U 20% lidí starších 65 let snižuje riziko vzniku Alzheimerovy nemoci.

4 zobrazení

© 2020 Ovesnakase.cz Všechna práva vyhrazena. 

  • Pinterest Sociální Icon