Cereálie pro zdravější životní styl


Stále více oblíbené cereálie se dělí na celozrnné a necelozrnné. Jejich název je odvozen od jména bohyně plodnosti a úrody Ceres. Patří mezi ně pšenice, ječmen, žito, oves, kukuřice, rýže a v současné době méně používané jáhly (proso) a pohanka nebo také tritikale, čirok, quinoa, amarant atd.

Počátky cereálií spadají do poslední čtvrtiny 19. století, kdy ve vegetariánském hnutí prezident americké obilnářské firmy Ferdinand Schumacher vyprodukoval první úspěšnou cereální snídani.


Hlavní přínosy cereálií:


Cereálie patří mezi hlavní zdroj sacharidů, který ocení zejména sportovci či těžce pracující lidé. U lidí, kteří mají nižší energetický výdej, je vhodné část cereálií nahradit zeleninou kvůli případnému nárůstu hmotnosti.

Cereálie obsahují zejména vitamíny skupiny B (thiamin, niacin, riboflavin a kyselinu pantothenovou). Co se týká minerálních látek, najdeme v nich železo, zinek, měď, mangan, vápník, draslík, hořčík a antioxidanty (selen a vitamín E).

Pro výživnější stravu jsou vhodné zejména celozrnné cereálie. Mají totiž vyšší obsah důležitých látek, které pochází z obalu zrna a z klíčku. Necelozrnné cereálie jsou o tyto cenné složky ochuzeny a obsahují tak mnohem méně důležitých vitamínů, minerálů a jiných potřebných živin pro náš organismus. Proces rafinace odstraní také větší část zdraví prospěšné vlákniny.


Využití cereálií:


Cereálie jsou velmi vhodné pro děti, ale také pro dospělé. Doplní vám energii a potřebné živiny. Můžete si je vychutnat nejen ráno, ale i kdykoliv během dne, kdy se potřebujete tzv. "nakopnout". Pochutnat si na nich můžete např. ve formě müsli, cornflakes či instantních kaší. Pozor ale při redukci váhy, tyto tři druhy obsahují velké množství bílého cukru a tzv. "éček".


Rozpustná x nerozpustná vláknina


Obiloviny a otruby, ale také luštěniny a ořechy obsahují nerozpustnou vlákninu, která je velmi vhodná pro zdravou činnost střev a také pro pocit zasycení. Na rozdíl od rozpustné vlákniny není zdrojem energie a slouží také částečně jako potrava pro zdraví prospěšné bakterie v tlustém střevě, urychluje činnost střeva a tím působí proti zácpě.

Co se týká rozpustné vlákniny, obsahuje ji zejména ovoce, zelenina a brambory. Ve střevě fermentuje, je zdrojem energie a pomáhá regulovat trávení tuků a cukrů. Také působí jako prebiotikum.

Oba typy vlákniny snižují dobu působení karcinogenních látek a mají vliv na hladinu glukózy a složení lipidů v krvi. Také výrazně snižuje tvorbu škodlivého LDL cholesterolu.

6 zobrazení

© 2020 Ovesnakase.cz Všechna práva vyhrazena. 

  • Pinterest Sociální Icon